Må jeg træne når jeg er syg?

Jeg er blevet syg, hvad så nu??

Det er ved at være højtid for sygdom og mange må holde uønsket pause fra træningen, eller hvad?

Sygdom kommer i mange afskygninger og i disse kølige efterårstider adskiller sygdomme sig oftest fra flere dage i sengen til let ondt i halsen eller tør hoste. Det er derfor, som udgangspunkt, ikke hensigtsmæssigt at træne, men det afhænger i høj grad af hvordan du er påvirket af din sygdom?

Det er nemlig ikke forbudt at træne når man er syg og har du lidt ondt i hovedet eller snot i næsen, så er det ok at træne. Dog bør du skrue en smule ned for mængden og intensiteten, men at blive hjemme og gå glip af flere træningsdage er ikke nødvendigt.

Har du derimod feber eller ondt i halsen, så skal du blive hjemme og vente til symptomerne er ovre.

Du kan med fordel bruge følgende tommelfingerregel til at vurdere om du bør træne eller ej:

Har du gener fra halsen og op må du gerne træne. Gener fra og med halsen og nej, bliv hjemme

Har du ondt i hovedet eller et snottet, så vil en lettere træning være at foretrække, da hård træning vil svække dit immumsystem og kan lede til yderligere sygdom, eller blot vedvare den du har fået.

Du bør ikke træne hvis du oplever følgende:

  • Temperatur over 38
  • Hoste
  • Brystsmerter
  • Stiv i kroppen
  • Diarré eller opkast

Du kan træne let hvis du har:

  • Snottet næse
  • Let ondt i hovedet
  • Let irritation i halsen

Er du mere påvirket med feber eller ondt i halsen, så giv i stedet kroppen de bedste muligheder for, at blive rask hurtigst muligt.

Syg? Det kan du selv gøre:

  • Sov godt og mere end du plejer
  • Spis sundt. Sund og nærende kost giver kroppen de rette byggesten til hurtigere at komme på højkant
  • Har du feber, så husk godt med væske
  • Ved muskelsmerter kan du lindre ved smertestillende tabletter
  • Stoppet i næsen? Næsespay vil aflaste og gøre forløbet nemmere. Næsespay er dog vanedannende, så trap ud når sygdom er ovre

Hvordan kommer du igang igen efter sygdom?

Har du været lagt ned af sygdom, men du er ved at være klar igen, så start forsigtigt op. Undgå at køre på med hård træning fra starten, men se det i stedet som et genoptræningsforløb hvor du starter roligt op og bygger langsomt på.
Starter du for hurtigt op risikerer du at stresse en krop der i forvejen har været lagt ned og du kan derfor få tilbagefald og forlænge sygdomsforløbet.

God bedring og god træning 🙂

Skriv et svar