Race rapport fra Ironman Copenhagen 2017

Én PeakPower atlet, Brian Sloth havde stor succes ved det seneste Ironman Copenhagen og han har lavet et lille skriv omkring dagen, men også optakten og vores samarbejde atlet og coach imellem.
Det giver forhåbentlig et lille indblik i hvordan Jeg som træner vejleder mine atleter.

Må ærlig indrømme, at jeg selv syntes jeg havde styr på hvordan man træner.
Det kan vel ikke være så svært at svømme ,cykle og løbe. Derefter blande det lidt sammen i løbet af ugen.
Men efter et par kvarte og halve samt hele IM, uden den helt gode dag på ”kontoret”, måtte jeg se mig selv i spejlet, og bede om hjælp.

Jeg valgte at hjælpen skulle komme fra Michael Smith Larsen fra Peakpower.
Både fordi jeg kendte ham fra cykelløb, og fordi han blev omtalt som en træner, der havde styr på tingene uden det blev raket videnskab.

Efter cykel og løbetest fandt vi ud af hvilke pulszoner der skulle trænes i fremover.
Programmer blev lagt i faste rammer i træningspeaks.
Med ugentlige samtaler formåede Michael hele tiden, at spørge ind til hvordan jeg havde det og ud fra det, skrue op eller ned for mængden.
Træningsforløbet har foregået hen over 8 mdr, og med de daglige faste træningsrammer på mail, har det været en rigtig god oplevelse.
Der er ingen tvivl om, at når jeg sætter mig mit næste mål skal Peakpower med som sparing.

IRONMAN COPENHAGEN
Michael havde lagt en plan A og en plan B, lidt afhængig af hvordan svøm og cykeldelen gik.

Jeg kommer op af vandet i 1.02 uden at presse for meget på, så første del af planen holder.
Skal lige nævne at jeg kun har brugt youtube som svømmehjælp.

Prøver at lade være med at stresse for meget i T1.
Har trænet denne del mange gange og skiftet går godt.
T1 tager ca 4 min .

På cyklen ligger jeg roligt ud, da pulsen er meget høj i starten, og kroppen skal lige vende sig til den nye position. Har focus på at få spist og drukket.
Efterhånden som kroppen er klar til næste etape finder jeg min pulszone.
Igen har jeg focus på væske og gel og følger Michaels plan hver time.
Himlen åbner sig de sidste 50 km, og på trods af stærk vind og lidt længere cykelrute, har jeg stadig en super følelse af overskud, træningen har virket.
Cykeldelen bliver kørt i 4.56

T2 skiftet går som planlagt.
T2 tager ca 4 min

Løbningen starter med en god følelse.
Igen har jeg focus på Michales væske og gel indtag.
Bentøjet finder ind i den nye rytme og pulsen tjekkes som aftalt.
Heldigvis har jeg den gode følelse under hele løbeturen.
Løbningen bliver løbet i 3.32

Samlet tid 9.39:46

Endelig en god dag på kontoret.
Brian Sloth

Det skal nævnes, at Brian slutter som nr. 2 i AG 50-54 år, slået af nr. 1 med sølle 13 sek. havde Brian været vidende om trudslen bagfra, havde en sejr været en selvfølge.

Skriv et svar